baru nak cerita pasal raya

Sabtu, 18 September 2010

tahun ni masuk tahun kedua yang berturut2 aku raya jauh dari family aku yang 12 orang tu, sedih memang sedih, tapi kurang sikit sbb beraya dengan macik yang tinggal di jb, dan lagi adik pun raya sama...so sedih tu xde lah sangat. tapi aku tetap bersyukur juga sebab diberi peluang untuk merasa aidilfitri...
erm...banyak sangat bezanya kalau kita raya jauh dari family...pertamanya sudah tentu mood raya tu xberapa nak ada, nk buat kuih pun rasa mcm xbest jer, apatah lagi nk beli baju raya, confirm masa pilih2 baju teringat ngan adik2, terbayang2 macam mana lah dorg buat persiapan raya tahun nih, apa baju yang dorang pakai, kuih apa yang dorang buat, semua lah...
sebenarnya masuk tahun ni dah 4 kali aku raya di negeri orang. aku ingat lagi pertama kali aku beraya jauh dirantau, masa tu aku ikut member balik kampung, semangat nk balik raya tinggi sangat2, sbb nak tau apa lah rasanya raya kat negeri orang. memang tak dinafikan ada juga perbezaannya, berdebar juga rasa hati ni sbb raya kat rumah orang kan...last puasa tu aku dah mula rasa sebak, sampai aku tak sanggup nak call mama kat kg, tak sanggup nak dengar suara adik2 aku, sbb terbayang di mata macam mana dorang sambut raya...sedih sangat2...tp aku tetap kuatkan hati, tak nak bg orang lain tengok aku nangis malam raya, tapi akhirnya air mata yang ku tahan tumpah jua di pagi raya, saat melihat kawan ku bersiap di hari raya...terus ingatan ku melayang ke kg, terbayang yang aku selalu siapkan adik2 yang kecik, siapkan juadah hari raya, masa tu aku dah xsanggup lagi, rasa mcm nak balik jer kg masa tu jugak, tp aku sedar bukan nya dekat pun sabah tu....gpun nak balik makan duit lagi...ish2...tak pasal2 aku nyusahkan bapa aku lagi...tp kisah ni dah lima tahun berlalu, namun ia masih segar diingatan...kenangan terindah namun sayu dihati...

0 ulasan:

Catat Ulasan